Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp

1. Opiskelija työskentelee kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan työn säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja ammattieettisten ohjeiden mukaan.
  • Kohtelen jokaista lasta tasa-arvoisesti ja kunniottavasti.
  • Työpaikka noudattaa lainsäädäntöä. Tutustun työpaikan käytäntöihin.
  • Työni perustuu ihmisarvon kunnioittamiseen. 
  • Selvitän päiväkodin sosiaalisen median säännöt.
  • Annan asiakkaalle tarpeensa mukaista palvelua.
  • Toimin tulevaisuutta ajatellen, toimin työpaikan kierrätystapojen mukaan.
2. Opiskelija suunnitteleen työtään ja tekee yhteistyötä työryhmän kanssa.
  • Osallistun työpaikan yhteisiin palavereihin.
  • Tutustun työntekijöihin ja keskustelen ohjaajan kanssa.
  • Tutustun mikä on työpaikan tapaan viestiä vanhemmille ja työpaikan dokumentointitapoihin.
3. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi kasvun ja osalisuuden edistämistä.
  • Havainnoin, toimin ja keskustelen työryhmän, lasten ja lasten vanhempien kanssa. 
  • Tutustun lasten varhaiskasvatussuunnitelmaan, seuraan lapsia leikeissä ja eri toiminnoissa. Keskustelen lasten kanssa.
  • Lapsilla on eri ikävaiheissa erilaisia tavoitteita joita heidän tulisi oppia päiväkodin arjessa.
  • Havainnoin lapsia ja kerron havainnoista työryhmälle.
  • Toimin aikataulun ja suunnitelmien mukaan. Arvioin omaa kykyäni toteuttaa päiväohjelmaa.
4. Opiskelija toimii vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.
  • Toimin positiivisesti, arvostavasti ja eri tilanteiden mukaan.
  • Näytän kiinnostusta ja olen läsnä eri tilanteissa lasten kanssa.
  • Havainnoin ja tutustun lasten omiin tapoihin.
  • Huomioin lasten eri kulttuurit, kielet ja katsomukset heidän kanssa toimiessa.
  • Hyödynnän eri tapoja kommunikoida lasten kanssa tarpeen mukaan.
5.  Opiskelija edistää kasvua ja osallisuutta käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja.

A, Kasvun ja oppimisen ohjaaminen
  • Käytän monipuolisesti oppimaani tietoa lasten eri ikävaiheista.
  • Huomioin lasten vahvuuksia ja tuen tarpeita
  • Mahdollistan lapsille positiivisia kokemuksia.
  • Kannustan lapsia oppimiseen arjen tilanteissa.
  • Tunnistan ja toimin lasten eri tunnereaktioiden mukaan.
  • Hyödynnän jokaisen lapsen omia toiminnallisia vahvuuksia.
B, Osallistumisen ja yhdessä toimimisen edistäminen
  • Tuen lasten toimintaa mahdollistaen osallistumisen.
  • Huomioin miten lapset toimii eri ryhmissä.
  • Annan jokaiselle lapselle mahdollisuuden toimia omien taitojen ja kiinnostuksien mukaan.
  • Käytän hyväksi visuaalista, auditiivista, taktillista ja kinesteettistä tapaa toimia.
  • Haasteellisissa tilanteissa toimin työryhmän tukemana.
6. Opiskelija ohjaa ja avustaa päivittäisissä toiminnoissa.
  • Motivoin ja kannustan lapsia omatoimisuuteen.
  • Järjestän päiväkodin tiloja tarpeen vaatiessa esteettömäksi ja lapsien toimintaa helpottavaksi.
  • Järjestän mahdollisuuksia ohjattuun liikkumiseen.
  • Käytän mahdollisia apuvälineitä ja teknologiaa turvallisesti ohjeiden mukaan ja lasten etua ajatellen.  
7. Opiskelija huolehtii asiakkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta.
  • Havainnoin lasten vointia ja toimin tilanteen mukaisesti. Ensin selvitetään lapsen tila tarkemmin ja hoidetaan sen mukaisesti sekä ilmoitetaan tarvittaessa vanhemmille.
  • Huomioin lasten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ennakoin vaaratilanteita.
  • Huolehdin lasten kanssa päiväkodin tilojen puhtaudesta, viihtyvyydestä ja toimivuudesta huomioiden lasten toiveita ja tarpeita.
  • Tuen lasten hyvää mieltä ja havainnoin hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
  • Edistän lasten kykyä huolehtia itsestään päivittäisissä toimissa kuten syömisessä ja vessassa käymisessä.
  • Avustan ruokailussa perustellen toimintaani suosituksien mukaan.
8. Opiskelija antaa tietoa palveluista.
  • Annan lasten perheille tietoa alan palveluista ja etuuksista.
  • Neuvon lapsien perheitä palveluiden käytössä.
  • Osallistun ilmoitusvelvollisuuteen työryhmässä.
9. Opiskelija ylläpitää turvallisuutta, työkykyään ja työhyvinvointiaan.
  • Noudatan työturvallisuusohjeita.
  • Toimin hygieniaohjeistuksen mukaisesti.
  • Huolehdin työkyvystäni ja tunnistan mitkä asiat siihen vaikuttaa.
  • Toimin työryhmässä myönteistä työilmapiiriä ajatellen.
  • Huomioin työskennellessä työn riski- ja kuormitustekijöitä.
  • Valitsen semmoiset työskentelyasennot, joissa en satuta itseäni.
10. Opiskelija arvioi ja kehittää toimintaansa.
  • Arvioin omaa oppimistani ja osaamistani.
  • Tunnistan omia vahvuuksiani ja asetan omalle työskentelylle tavoitteita.
  • Arvioin omaa työskentelyä ja hyödynnän saadun palautteen.
  • Ratkaisen ongelmia työryhmän jäsenenä.
  • Ylläpidän ja kehitän taitojani.

    Kommentit

    Tämän blogin suosituimmat tekstit

    Kasvatus

    Lähihoitajan historia

    Lapsi sairastaa