Kasvun ja osallisuuden edistäminen, 25 osp
1. Opiskelija työskentelee kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan työn säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja ammattieettisten ohjeiden mukaan.
A, Kasvun ja oppimisen ohjaaminen
- Kohtelen jokaista lasta tasa-arvoisesti ja kunniottavasti.
- Työpaikka noudattaa lainsäädäntöä. Tutustun työpaikan käytäntöihin.
- Työni perustuu ihmisarvon kunnioittamiseen.
- Selvitän päiväkodin sosiaalisen median säännöt.
- Annan asiakkaalle tarpeensa mukaista palvelua.
- Toimin tulevaisuutta ajatellen, toimin työpaikan kierrätystapojen mukaan.
- Osallistun työpaikan yhteisiin palavereihin.
- Tutustun työntekijöihin ja keskustelen ohjaajan kanssa.
- Tutustun mikä on työpaikan tapaan viestiä vanhemmille ja työpaikan dokumentointitapoihin.
- Havainnoin, toimin ja keskustelen työryhmän, lasten ja lasten vanhempien kanssa.
- Tutustun lasten varhaiskasvatussuunnitelmaan, seuraan lapsia leikeissä ja eri toiminnoissa. Keskustelen lasten kanssa.
- Lapsilla on eri ikävaiheissa erilaisia tavoitteita joita heidän tulisi oppia päiväkodin arjessa.
- Havainnoin lapsia ja kerron havainnoista työryhmälle.
- Toimin aikataulun ja suunnitelmien mukaan. Arvioin omaa kykyäni toteuttaa päiväohjelmaa.
- Toimin positiivisesti, arvostavasti ja eri tilanteiden mukaan.
- Näytän kiinnostusta ja olen läsnä eri tilanteissa lasten kanssa.
- Havainnoin ja tutustun lasten omiin tapoihin.
- Huomioin lasten eri kulttuurit, kielet ja katsomukset heidän kanssa toimiessa.
- Hyödynnän eri tapoja kommunikoida lasten kanssa tarpeen mukaan.
A, Kasvun ja oppimisen ohjaaminen
- Käytän monipuolisesti oppimaani tietoa lasten eri ikävaiheista.
- Huomioin lasten vahvuuksia ja tuen tarpeita
- Mahdollistan lapsille positiivisia kokemuksia.
- Kannustan lapsia oppimiseen arjen tilanteissa.
- Tunnistan ja toimin lasten eri tunnereaktioiden mukaan.
- Hyödynnän jokaisen lapsen omia toiminnallisia vahvuuksia.
- Tuen lasten toimintaa mahdollistaen osallistumisen.
- Huomioin miten lapset toimii eri ryhmissä.
- Annan jokaiselle lapselle mahdollisuuden toimia omien taitojen ja kiinnostuksien mukaan.
- Käytän hyväksi visuaalista, auditiivista, taktillista ja kinesteettistä tapaa toimia.
- Haasteellisissa tilanteissa toimin työryhmän tukemana.
- Motivoin ja kannustan lapsia omatoimisuuteen.
- Järjestän päiväkodin tiloja tarpeen vaatiessa esteettömäksi ja lapsien toimintaa helpottavaksi.
- Järjestän mahdollisuuksia ohjattuun liikkumiseen.
- Käytän mahdollisia apuvälineitä ja teknologiaa turvallisesti ohjeiden mukaan ja lasten etua ajatellen.
- Havainnoin lasten vointia ja toimin tilanteen mukaisesti. Ensin selvitetään lapsen tila tarkemmin ja hoidetaan sen mukaisesti sekä ilmoitetaan tarvittaessa vanhemmille.
- Huomioin lasten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ennakoin vaaratilanteita.
- Huolehdin lasten kanssa päiväkodin tilojen puhtaudesta, viihtyvyydestä ja toimivuudesta huomioiden lasten toiveita ja tarpeita.
- Tuen lasten hyvää mieltä ja havainnoin hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
- Edistän lasten kykyä huolehtia itsestään päivittäisissä toimissa kuten syömisessä ja vessassa käymisessä.
- Avustan ruokailussa perustellen toimintaani suosituksien mukaan.
- Annan lasten perheille tietoa alan palveluista ja etuuksista.
- Neuvon lapsien perheitä palveluiden käytössä.
- Osallistun ilmoitusvelvollisuuteen työryhmässä.
- Noudatan työturvallisuusohjeita.
- Toimin hygieniaohjeistuksen mukaisesti.
- Huolehdin työkyvystäni ja tunnistan mitkä asiat siihen vaikuttaa.
- Toimin työryhmässä myönteistä työilmapiiriä ajatellen.
- Huomioin työskennellessä työn riski- ja kuormitustekijöitä.
- Valitsen semmoiset työskentelyasennot, joissa en satuta itseäni.
- Arvioin omaa oppimistani ja osaamistani.
- Tunnistan omia vahvuuksiani ja asetan omalle työskentelylle tavoitteita.
- Arvioin omaa työskentelyä ja hyödynnän saadun palautteen.
- Ratkaisen ongelmia työryhmän jäsenenä.
- Ylläpidän ja kehitän taitojani.
Kommentit
Lähetä kommentti